Mnoho počítačových i mobilních her je založených na bázi hádanek, ve kterých je k dosažení cíle třeba provést určitou kombinaci tahů, například pomačkat některé z nabízených spínačů, aby fungoval jimi řízený stroj. Takové spínače mají navíc konečný počet stavů, v nichž se mohou nacházet: jsou buď zapnuté, nebo vypnuté. Uveďme si to na příkladu žárovky. Ta buď svítí, nebo nesvítí, a její spínač tak provádí pouze dvě akce. Když je žárovka vypnutá, prvním zmáčknutím spínače ji zapneme a druhým opět vypneme. V informatice je takových systémů, které mají omezený počet stavů, mnoho, a konkrétně hry, v nichž je potřeba uvedeným způsobem navolit optimální kombinaci tahů, díky níž dostaneme správný výsledek, se nazývají konečné lineární hry.
Představme si síť tří žárovek, které jsou pro začátek všechny vypnuté a pod každou z nich je spínací tlačítko. Každé z tlačítek změní stav (zapne nebo vypne) žárovky nad sebou a současně žárovek s ní přímo sousedících. Pojmenujeme-li žárovky a k nim příslušná tlačítka A, B, C, potom stisknutím tlačítka A se rozsvítí žárovka A, ale protože je na kraji, společně s ní se rozsvítí už jen žárovka B. Totéž platí pro žárovku C, také má souseda jen po jedné straně, takže stisknutím tlačítka C se rozsvítí žárovky C a B. Pouze žárovka B sousedí s A i C, proto tlačítko B mění stav všech tří žárovek.
Na následujících třech obrázcích můžeme sledovat, jak by se žárovky postupně rozsvěcovaly a zhasínaly při postupném stisknutí tlačítek A a B. Důležité je si uvědomovat, že nezáleží na pořadí, v němž jsou tlačítka zmáčknuta. Můžeme si představit, že kdybychom nejprve stiskli B, rozsvítí se všechny žárovky, a následný stisk A zhasne žárovky A a B, takže zůstane svítit pouze C.
Pro následující úlohy je stěžejní pojem konečného počtu. V případě žárovek, které vždy buď svítí, nebo nesvítí, můžeme identifikovat několik situací, které se buď dějí („ano“), nebo nedějí („ne“), a protože jsme v matematice, místo slov můžeme používat značení dvojkové soustavy: ano = 1, ne = 0, tj.
V tomto označení navíc platí
Vliv jednotlivých tlačítek na všechny žárovky můžeme zapsat vektorově. Vektory
Pomocí vektorů lze popsat i konkrétní stavy žárovek. Žárovka svítí: 1, nebo nesvítí: 0. Počáteční stav, kdy nesvítí žádná žárovka, by popsal vektor
Úloha 1. Určete kombinaci tlačítek, které je potřeba stisknout, aby svítily pouze žárovky A a C, pokud jsou na počátku všechny tři žárovky zhasnuté.
Řešení. Hledaný výsledný stav lze popsat vektorem
Napoprvé soustavu uvedeme i s nulovými koeficienty, aby bylo jasně vidět, jak jsou do soustavy přepsány souřadnice vektorů
Soustavu řešíme například dosazovací metodou:
Dosadíme do druhé rovnice:
ale protože pracujeme v naší soustavě máme
Poznámka. Úlohy pro tři žárovky lze velice snadno vyřešit z hlavy, jelikož každé tlačítko mačkáme nanejvýš jednou. Víckrát to ani nemá smysl, když dvě zmáčknutí stejného tlačítka vycházejí stejně jako žádné zmáčknutí. V následující úloze proto zvětšíme počet žárovek, to však povede na soustavu více než tří lineárních rovnic o více než třech neznámých, které už se v běžné výuce matematiky pravděpodobně nepočítají. Úlohy proto mohou posloužit do speciálního semináře, ve kterém jsou žáci seznámeni s maticovým počtem a mohou ho tím procvičit na konkrétní slovní úloze.
Úloha 2. Síť žárovek rozšíříme na pět kusů a tlačítka mají stále stejnou vlastnost, že ovládají žárovku nad sebou a její přímé sousedy. Na počátku nejsou všechny žárovky zhasnuty, ale už svítí žárovky A a D.
Zjistěte, jakou kombinaci tlačítek zmáčknout, aby na konci - byly všechny žárovky zhasnuté, - svítila pouze žárovka E.
Řešení. Kromě počtu lineárních rovnic a proměnných v soustavě se řešení bude lišit také pozměněným počátečním stavem, kdy všechny žárovky nejsou ve stavu 0 = zhasnuté. Počáteční stav můžeme zapsat vektorem
Pokud chceme, aby všechny žárovky byly zhasnuté, tak řešíme soustavu rovnic
Vektor
Má-li na konci svítit pouze žárovka E, platí
Úloha 3. Nové, modře svítící žárovky se od předchozích liší tím, že mohou svítit ve dvou různých odstínech modré. Pokud je tato žárovka zhasnutá, prvním stisknutím tlačítka, které ji ovládá, se rozsvítí světle modře, druhým stisknutím tmavě modře a po třetím stisknutí opět zhasne. Tlačítka mají stále stejnou vlastnost, tedy ovládají žárovku nad sebou a její přímé sousedy. Kolikrát musíte stisknout které z tlačítek A, B a C, abyste ze stavu na obrázku všechny žárovky zhasli?
Řešení. Protože mají žárovky nyní tři stavy, v jakých mohou být, přesouváme se k počítání v trojkové soustavě. Označme žárovka „nesvítí“ = 0, „svítí světle modře“ = 1 a „svítí tmavě modře“ = 2.
Tlačítka A, B, C však danou žárovku mohou pouze ovládat, nebo neovládat, žádná třetí možnost není, proto platí stále stejně
Pro počáteční stav
Podle již uvedeného zápisu
Výsledkem je, že když jednou zmáčkneme tlačítko A, dvakrát tlačítko B a dvakrát tlačítko C, z původního stavu na obrázku všechny žárovky zhasneme.